سایت تخصصی آموزش و تدریس ریاضی

۵ استراتژی برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ریاضی

یکی از مهمترین جنبه‌های آموزش ریاضی که بر عهده معلم است ایجاد انگیزه (و یا علاقه‌مند کردن) دانش‌آموزان به دریافت مفاهیم ریاضی با انتقال درست مفاهیم اصلی است. برای این منظور، معلم باید به همان اندازه که روی دانش‌آموزان مستعد تمرکز می‌کند، به همان اندازه نیز به دانش‌آموزان کم علاقه توجه و وقت صرف نماید. در ابتدا معلم باید این مطلب به عنوان امری بدیهی پذیرفته باشد که دانش‌آموزانی که علاقه کمتری به فراگیری مطالب ریاضی نشان می‌دهند و یا علاقه‌ای به انجام فعالیت و انجام تمرینات ریاضی از خود نشان می‌دهند، لزوما اینگونه نیست که از توانایی ذهنی کمتری نسبت به دانش‌آموزان فعال و مستعد برخوردارند بلکه ممکن است ضریب هوش ریاضی بالاتری هم داشته باشند. پس این نکته فوق‌العاده پر اهمیت است که دانش‌آموز سر کلاس ریاضی احساس امینت کند؛ بدین معنی که احساس نکند در محیط کلاس بین دانش‌آموزان تبعیضی وجود دارد.

در ادامه به بیان، ۵ استراتژی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای یادگیری مطالب ریاضی خواهیم پرداخت. نکته قابل توجه در مورد این استراتژی‌های زیر این است که به کار بردن آنها برای ایجاد انگیزه و نه برای پرورش استعداد در دانش‌آموزان مستعد است.

۱ ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر

در اکثر موارد دانش‌آموز به آموخته‌های خود بر سر کلاس اکتفا کرده و علاقه‌ای به فکر کردن در مورد مسائل پیچیده‌تر و استفاده از آموخته‌های خود نشان نمی‌دهند. در این صورت، برای مثال، معلم می‌تواند برای یک موضوع، مسائل ساده‌تر را همراه با مسائل پیچیده‌تر کند. برای تمرینات خارج کلاس هم باید تمرینات سخت و آسان تواما باشند.

۲ ایجاد رابطه و بدست آوردن الگو

نه تنها برای یک دانش‌آموز دبیرستانی یا حتی یک دانشجو بلکه برای یک ریاضیدان هم بسیار شیرین باشد که بتواند بین مفاهیم یک رابطه منطقی کشف کند و الگویی برای یک مدل ریاضی بدست آورد. پس یک معلم موفق ریاضی کسی است که بتواند بطور سلسله‌وار و منطقی از مفاهیم ساده به مفاهیم پیچیده‌تر برسد. سپس نشان دهد که چگونه می‌توان یک الگو یا روش برای حل مسائل بدست آورد. بطور واضح‌تر، خیلی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند باید فرمول‌های ریاضی را مانند شعر حفظ کنند (مانند روابط مشتق و انتگرال). در حالی‌که روابط نیاز به حفظ کردن ندارد و کسی ریاضی بهتری دارد که بتواند از مفاهیم اولیه فرمول‌ها و روابط را بدست آورد.

۳ به چالش کشیدن آموخته‌های دانش‌آموزان

معلم باید همواره دانش‌آموزان را به چالش بکشد تا دانش‌آموز مجبور به استفاده از دانسته‌های خود شده و در جا نزند. البته باید دقت شود که در ایجاد چالش نباید زیاده‌روی شود که موجب یاس و نامیدی و حتی سردی دانش‌آموز می‌شود.

۴ توجه به پایه و زادگاه مفاهیم و کاربرد آن

معلم باید نسبت به تاریخ علم ریاضی آگاهی کافی داشته باشد. با بحث در رابطه با چرایی استفاده از مفاهیم و ایجاد تعاریف و روش‌های جدید، دانش‌آموزان نسبت به مفاهیم دید بهتری پیدا می‌کنند.

۵ ریاضیات و سرگرمی

ریاضیات جنبه‌های سرگرم کننده زیادی دارد که می‌تواند برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان از آن بهره برد. یک بازی فکری ساده مانند مربع روبیک می‌تواند برای فردی در هر مقطع سنی بسیار تحریک کننده و جذاب باشد. این در حالی است که برای حل مربع روبیک یک الگو وجود دارد که کشف آن نیز می‌تواند بسیار جذاب و تحریک کننده باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بایگانی شمسی
آمار بازدید
  • 56
  • 334,986