سایت تخصصی آموزش و تدریس ریاضی

ذهن ریاضی

بعضی از دانش‌آموزان در حفظ کردن روابط و فرمول‌های ریاضی ضعیف‌تر هستند ولی این اصلا دلیلی بر آن نیست که ریاضی این دسته از دانش‌آموزان خوب نیست و قادر به فراگرفتن ریاضی نیستند بلکه ممکن است مغز آنها توانایی خاصی در دریافت مطالب ریاضی و یا حل مسائل داشته باشد.

حقایق ریاضی، یعنی همان روابط و فرمول‌ها، مثل تعاریف، اتحادها، فرمول‌های مشتق و انتگرال‌گیری ابزار ابتدایی برای حل مسائل ریاضی به شمار می‌آیند. آنها تنها قسمت کوچکی از ریاضیات را تشکیل می‌دهند اما متاسفانه دانش‌آموزانی که نمی‌توانند حقایق ریاضی را به خوبی حفظ کنند به این نتیجه می‌رسند که آنها نمی‌توانند در ریاضیات موفق باشند و از آن زده می‌شوند.

براساس تحقیقات صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دانش‌آموزانی که خیلی راحت موفق به حفظ حقایق ریاضی می‌شوند لزوما در درک مفاهیم ریاضی هم موفق نیستند و یا از IQ بالاتری برخوردار نیستند. براساس اسکن صورت گرفته توسط MRI تنها تفاوت این افراد در قسمت هیپوکمپس مغزشان است.

وقتی دانش‌آموز تحت استرس قرار می‌گیرد، مانند زمانی که باید تعدادی مسئله ریاضی را در زمانی کوتاه حل کند، قسمت حافظه مغز به درستی عمل نمی‌کند و دانش‌آموز نمی‌تواند به خوبی حقایق ریاضی را به یاد آورد. این اتفاقی رایج بین دانش‌آموزان با درک ریاضی بالا و دانش‌آموزان دختر است.

شاید بهترین شیوه برای فائق آمدن بر این مشکل که دانش‌آموزان با توانایی و استعداد بالای ریاضی از این درس زده نشوند و بتوانند استعداد خود در ریاضی را شناخته و پرورش دهند، تمرین و تکرار باشد. در این میان حل مسائل طبقه‌بندی شده می‌تواند رهیافتی برای حل این معضل باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بایگانی شمسی
آمار بازدید
  • 905
  • 148,715